کشت ادرار

 

راهنمای نمونه گیری جهت کشت ادرار

 این آزمایش جهت شناسایی عفونت های دستگاه ادراری از نظر وجود میکروب های بیماری زا و غیر بیماری زا و فرصت طلب انجام می گردد . بهتر است نمونه ادرار اول صبح که حداقل هشت ساعت در مثانه مانده و تغلیظ شده است ،‌مورد آزمایش قرار گیرد . در غیر اینصورت می توان نمونه ادرار راندوم یا اتفاقی جهت بررسی و کشت استفاده نمود. در مواردی که باید آزمایش کشت ادرار انجام شود ،‌حداقل از سه روز قبل نباید آنتی بیوتیک مصرف شده باشد( در مواردی که رعایت این مطلب مقدور نیست باید به پزشک معالج و آزمایشگاه اطلاع داده شود) .

برای نمونه کشت باید از ظرف کشا ادرار یک بار مصرف استریل استفاده شود و برای نمونه آنالیز ظرف باید تمیز باشد ولی استریل بودن آن الزامی نیست . حداقل حجم نمونه ده میلی لیتر است .

توصیه های قابل ارائه به بیماران :

1. نیازی به محدودیت غذایی قبل از انجام آزمایس نیست .

2. بهترین نمونه برای تشخیص عفونت های ادراری نخستین ادرار صبحگاهی است .

3. پیش از نمونه گیری از نوشیدن بیش از حد مایعات اجتناب نمایید . مقدار آب مصرفی به طور معمول در طول یک روز زمستان 4 تا 5 لیوان و در تابستان 5 تا 6 لیوان می باشد .

4.دست های خود را کاملا ً با آب و صابون شسته و به خوبی با دستمال کاغذی خشک کنید .

5. بانوان : با یک دست چیت های پوستی دستگاه تناسلی را از هم باز کرده و با یک دستمال یک بار مصرف مرطوب حاوی صابون اطراف پیشابراه و مقعد را از جلو به عقب تمیز کنید . سپس دستمال جدیدی برداشته و با آب خیس کنید و مجددا ً عمل تمیز کردن را انجام دهید . درب ظرف ادرار را باز کنید تحت هیچ عنوان دست های شما نباید با سطح داخلی ظرف یا سطح داخلی درب آن تماس پیدا کند .

6. آقایان : سر آلت را با یک دستمال یکبار مصرف مرطوب آغشته به صابون تمیز کنید و دستمال را دور بیندازید. سپس دستمال جدیدی برداشته و با آب خیس کنید و مجددا ً عمل تمیز کردن را انجام دهید .

7. نوزادان :‌ در مورد نوزادان و کودکان زیر دو سال باید از کیسه های سترون شده مخصوص جمع آوری ادرار(Urine Bag) استفاده کرد ، کیسه باید متناسب با جنس کودک ( پسرانه یا دخترانه) باشد . این کیسه نباید بیش از 45 دقیقه به مجرای ادرار متصل باشد . وقتی حدود 15-10 میلی لیتر ادرار در کیسه جمع شد ،‌سر آن را تا کرده و سپس به آزمایشگاه انتقال دهید . اگر زمان گذاشتن کیسه طولانی شد و نوزاد ادرار نکرد ، جهت جلوگیری از آلودگی کیسه ، باید آنرا تعویض نمود .

8. توجه داشته باشید که ظرف ادرار با پوست اطراف ناحیه تناسلی تماس پیدا نکند .

9. مقدار کمی از قسمت اول ادرار (دو ثانیه اول) را به داخل توالت تخلیه کنید و حدود 30 میلی لیتر ( نصف ظرف نمونه 9 از وسط ادرار را جمع آوری نمایید و آخر ادرار را داخل توالت تخلیه کنید .

10. در هنگام گرفتن نمونه مواظب باشید دربظرف آلوده نشود و آن را در جال مناسب نگه دارید .
11. درب ظرف نمونه را بسته و آن را تحویل آزمایشگاه دهید .

12. اگر طی دو هفته قبل دارو مصرف نموده اید حتما ً در مورد داروهای مصرفی خود قبل از نمونه گیری با آزمایشگاه مشورت کنید .

13. اگر پزشک جهت عفونت کنونی انتی بیوتیک تجویز نموده ،‌آزمایش کشت ادرار حتما ً قبل از شروع آنتی بیوتیک انجام شود .

 

توجه شما به نکات یاد شده باعث افزایش صحت و دقت در آزمایش خواهد شد.


شماره پذیرش
شماره همراه

 

  » راهنمای دریافت جواب